Geef jij je grenzen op tijd aan?

Geef je grenzen aan! Herken je het pleasen, vrienden willen blijven met iedereen en geen NEE durven zeggen. Het is heel herkenbaar en ik heb het ook jaren gedaan! Geef je grenzen aan!
Al deze punten hebben eigenlijk maar met 1 ding te maken, dat is zelfvertrouwen en eigenwaarde. Want waarom zou je iemand anders op #1 zetten in plaats van jezelf?

Superkrom natuurlijk!
Maar nu hoor ik je vanaf hier denken: Hoe pak ik dit aan dan?

Om je grenzen aan te geven zul je eerst moeten weten en wat jou grenzen zijn. Het pleasen zit vaak zo vast in je systeem dat je niet meer weet wat jouw eigen grenzen zijn. Als aller eerst wil ik je als opdracht meegeven:

Geef je grenzen aan!

  • Ga onderzoeken wat jouw grenzen zijn, waar jouw grenzen liggen en waarom heb ik deze grens?
  • Maakt het me ongelukkig?
  • Voel ik me hier ongemakkelijk bij?
  • Is dit niet het juiste moment?
  • Hoe je dat onderzoekt is door situaties voor te schetsen en bedenken waar jouw grenzen liggen.

Met andere woorden: Geef je grenzen op tijd aan!

4 tips om je grenzen aan te geven:

Tip EEN

Bedenk wat je mis loopt en wat je jezelf aandoet als je maar JA blijft zeggen. Wat zou je in die tijd voor jezelf kunnen doen? Hoe voel jij je na de zoveelste keer over je eigen grenzen te zijn gegaan? Want uiteindelijk doe jij het zelf. Confronterend toch?! Maak desnoods een lijstje voor jezelf met daarop de dingen die je voor jezelf zou willen doen of hoe jij je NIET meer zou willen voelen. Dit maakt je bewust en probeer aan dit lijstje te denken zodra jij over je grens heen dreigt te gaan. Jij bent de enige die JA zegt en dit kan veranderen in een NEE. Iedereen zal jou nog steeds een aardig persoon als jij je grenzen stelt net zoals die anderen dat ook doen.

Tip TWEE

Maak een script. Een script helpt jou in het begin duidelijk te zijn naar anderen zonder dat je moeilijk hoeft te doen en je in allerlei bochten moet wringen. Praat hierbij altijd in de IK vorm. Sommige mensen zijn er namelijk van overtuigd dat hun intenties goed zijn terwijl je, eigenlijk als je diep van binnen kijkt, weet dat het niet altijd zo goedbedoeld is. Ook hier kun je op inspelen door je eigen grenzen hierin te stellen. Je hoeft er dan niet eens zo diep op in te gaan, dat die bedoelingen van de andere persoon helemaal niet zo goedbedoeld zijn. Dit doe je door bijvoorbeeld te zeggen: “Ik weet dat je het goed bedoeld, maar ik word hier niet zo blij van. Wil je ermee stoppen?” Doordat je steeds uit je eigen persoon praat en je je eigen gevoel neerlegt bij hetgeen dat je wilt zeggen is er haast geen discussie mogelijk. Blijf ook bij jouw grens en laat je niet ompraten. Hou je zelfrespect en cijfer jezelf niet weg.

Tip DRIE

Oefen gelijk in de praktijk door op bepaalde situaties die zich voordoen gelijk te bedenken: waar ligt NU mijn grens en waarom? Misschien blijkt dat je uiteindelijk hele andere grenzen hebt dan je dacht. Je kan ze voor jezelf opschrijven als je dat prettig vind. Zo kan je altijd later terug lezen en onderzoeken waarom op dat moment daar jouw grens lag.

Tip VIER

Ga houden van jezelf! Jij mag er wezen Stoere moeder! Grenzen stellen gaat namelijk voor een groot deel over zelfvertrouwen en eigenwaarde. Eigenwaarde is het beeld dat je van jezelf hebt zonder daar redelijk of logisch te zijn. Dit is iets wat je niet zomaar eventjes voor elkaar krijgt. Dit is een jarenlang proces en moet je ook aan blijven werken. Je verandert, je leert, je valt en je staat weer op. Een klein tipje wat helpt is door elke dag 3 dingen op te schrijven waar jij blij van word van jezelf. Denk hierbij aan: jouw kwaliteiten, je kennis, je lichaam, jou handelen. Ook kan het helpen jouw (negatieve) gedachten te onderzoeken. Overtuigingen als ik ben het niet waard… Is dit waar? Is het een feit? Kan ik het meten? Hoezo ben ik het niet waard? Wees bewuster en onderzoek eens wat jij denkt over jezelf.

Even kort samengevat, wat moet je doen om jouw grenzen te gaan bewaken? : Onderzoek je grenzen, maak een script voor als iemand over jouw grens heengaat, wat loop je zelf mis als jij alsmaar JA blijft zeggen? En ga houden van jezelf.

Wat ga jij doen om jouw grenzen beter aan te gaan geven? 

Gerelateerde Artikelen

Onvoorwaardelijk ouderschap, wat is het nou?

Onvoorwaardelijk ouderschap dat doet ieder ouder toch? Zou je kunnen denken? Elke ouder houdt immer onvoorwaardelijk van zijn kind, niet?! Toch kunnen ouders onvoorwaardelijk van hun kind houden, terwijl het kind zich niet gezien voelt. Het is een manier van opvoeden wat om bewustwording vraagt.

Onvoorwaardelijk ouderschap laat je nadenken over de band die je met je kind wilt.
Het is een pleidooi voor kindgericht opvoeden.

Deze manier van opvoeden nodigt uit om te kijken. Niet alleen naar ons kind, maar naar de hele maatschappij. Straffen en belonen zit namelijk in onze hele cultuur. Het is logisch en soms ook goed bedoelt, maar hoe meer je er in verdiept hoe meer je ermee wilt stoppen. Zodat het kind zich gezien voelt, fouten durft te maken, en vanuit plezier de wereld te ontdekken.

Samen slapen of niet samen slapen?

Samen slapen met je kind is echter niet het antwoord op alle slaap drama’s, en de beste plaats om dit te bespreken is ergens waar je met gelijkgestemden hierover kunt praten. Zij begrijpen wat het is om samen te slapen.
Maar voordat je je aanmeld voor de groep ‘Samen slapen’ is het handig om ook de opsomming te lezen waarom je niet meer samen zou moeten slapen.

Minder roepen en toch duidelijker praten met je kind.

"Wie schreeuwt, voelt zich niet gehoord."
Heb je ook al vaak gemerkt dat er ergens iets fout loopt tussen jouw boodschap en de reactie van je kind? Dan is het tijd om jouw boodschap eens van dichterbij te bekijken. Ga eens na:
1. heb ik de volle aandacht van mijn kind?
2. begrijpt het kind mijn boodschap wel echt goed?
3. op welke manier geef ik mijn boodschap?
Lees in de blog hoe je er voor kan zorgen dat jouw kind echt naar je luistert (en dus doet wat je vraagt), zonder dat je moet gaan roepen.

Deel 3 – Door het sporten voelde ik me weer Iris (en sexy ;-)

Het moederschap heeft mij veranderd. Jou ook? Ik vind het best lastig om me naast moeder ook vooral Iris te voelen. Door te bewegen met liefde vind ik haar weer terug. Altijd. En dat is niet zo vanzelfsprekend, want die vrouw was ik echt kwijt na mijn eerste zwangerschap. En toen ik haar weer had gevonden, werd ik zwanger van mijn tweede. En kreeg ik bekkenbodemklachten. Wow, ik kwam er achter hoeveel invloed klachten hebben op het gevoel je niet sterk, mooi, sexy te voelen.