Hoe bereid je jezelf voor op het moederschap

Hanny Evers - Best9Moms

Tijdens mijn zwangerschap was ik vol vertrouwen dat ik het moederschap aan zou kunnen. Ik voelde me fit en zelfverzekerd. Ik ga dat wel even doen. Hoe anders was dit na de bevalling. Ik was zielsgelukkig met mijn zoontje, maar voelde me vooral heel onzeker. De borstvoeding kwam niet op gang, ik werd zenuwachtig van alle huiltjes en geluidjes van mijn zoontje en mijn lichaam voelde als een wrak.

Help! Hoe ga ik ooit weer mijn fitte en zelfverzekerde zelf worden?

Kraamweek

In de kraamweek werd ik overspoeld door emoties, van liefde en geluk, schoot ik naar angst en onzekerheid. Mijn zelfvertrouwen was opeens verdwenen. Er kwam heel veel op me af, waar ik me niet op had voorbereid. Borstvoeding geven, dat zou ik wel even doen. Ik had er geen rekening mee gehouden dat dit ook wel eens anders zou kunnen gaan. En dan de pijn in mijn lichaam. Ik was altijd fit en energiek geweest. De bevalling had zijn sporen nagelaten. Had ik vooraf maar geweten wat dit met mijn lichaam zou doen. Fysiek was het een uitdaging, maar vooral mentaal had ik het zwaar. Van nooit stilzitten, naar hele dagen op bed. Het vraagt een heel andere mindset.

Fysiek herstellen

Het herstellen van een bevalling is als het herstellen van een sportblessure. Het begint met rust nemen en het vraagt om een verantwoorde opbouw. Ik ben actief aan de slag gegaan met mijn herstel. Niet alleen omdat ik mijn oude lijf weer terug wilde, maar vooral omdat ik er voor mijn zoontje wilde zijn. Ik wilde met hem kunnen spelen, hem kunnen dragen en samen op pad kunnen gaan. Ik wilde er klaar voor zijn om achter hem aan te rennen, als hij ging kruipen. In kleine stapjes ben ik de belasting gaan opbouwen. Van kraambed oefeningen voor buik- en bekkenbodem naar conditionele vormen als fietsen en de crosstrainer. Het kost tijd en wilskracht, maar ik ben er gekomen. 

Mentaal herstellen

De overgang van vrouw naar moeder is heftig. Hoe het zal zijn, dat weet je pas als het zover is. Je kunt je hier heel moeilijk op voorbereiden. Een positieve en open mindset, waarbij je open staat om te ervaren, te leren en te groeien in je rol, kun je wel vooraf leren. 

Ik dacht ik doe het wel even en dat denken heel veel vrouwen. Maar het moederschap overviel mij zo erg, dat ik dichtklapte. Ik kon alleen nog maar de adviezen van anderen volgen. Mijn gevoel volgen, ik was er te onzeker voor. Bang om fouten te maken.
Als ik nu terugkijk zie ik dat het goed was geweest als ik hier vooraf meer bij stil had gestaan. 

Uiteindelijk heb ik wel geleerd om mijn moedergevoel te volgen. Na een half jaar kreeg ik meer vertrouwen en kon ik de verwachtingen en adviezen van andere loslaten. Maar hoe fijn was het geweest als ik dit veel eerder had kunnen doen. Het had veel overprikkeling, van mezelf en mijn zoontje, en stressvolle momenten kunnen voorkomen. 

Hoe bereid jij je voor op het moederschap?

Heb jij jezelf deze vraag wel eens gesteld. Begeleiding tijdens je zwangerschap en voorbereiden op je bevalling is heel gewoon, maar voorbereiden op het moederschap wordt vaak vergeten. 

Mijn ervaringen zijn voor mij de aanleiding geweest om andere vrouwen te gaan ondersteunen in de overgang van vrouw naar moeder. In samenwerking met kraamverzorgenden heb ik een online coachingsprogramma ontwikkelt. Hiermee bereid ik je mentaal voor op het moederschap en help ik je te herstellen van je bevalling. Zo voel jij je goed en als mama zich goed voelt, gaat het goed met het hele gezin!

Meer informatie over dit programma vind je hier: Best New Moms

Dit artikel is geschreven door Hanny van Best9Moms. Volg Best9Moms op Facebook en Instagram.

Gerelateerde Artikelen

Waarom een doula?

Een doula is er voor de volle 100% voor de moeder (en eventueel haar partner). Een doula luistert altijd naar de moeder en in haar aanwezigheid is zij geruststellend. Ze zorgt voor een vertrouwensband en een goede voorbereiding op de geboorte. De doula steunt de moeder in haar keuzes en zal haar aan deze keuzes herinneren wanneer zij bang is of twijfelt. De doula ziet de moeder, zoals zij echt is. Ze begrijpt de reis die de moeder doormaakt en moedigt het vertrouwen van de moeder aan en zet de moeder in haar kracht. Ze verzacht de pijn met haar aanraking, haar woorden of alleen met haar ogen. Een doula ís er.

Hoe een angststoornis invloed op het mama zijn heeft

Om met mijn angststoornis te kunnen leven leef ik vrij gestructureerd en als er iets wat je niet kan, zeker in het begin is gestructureerd leven met een baby. Gestructureerd leven was en is mijn volgende uitdaging. Als ik even denk hem door te hebben en voor m’n gevoel een regelmaat heb ontwikkeld verandert er weer wat voor hem.

Reacties